5 Basistips voor iedere SEO’er

Onderneem je online, bijvoorbeeld met een informatieve website of webshop, dan kun je niet om zoekmachine optimalisatie heen (ook wel SEO naar het Engelse Search Engine Optimization). Een expert op het gebied van zoekmachine optimalisatie, noem je een SEO Specialist.

Met behulp van zoekmachine optimalisatie zorg je ervoor dat de website – volgens zoekmachines als Google – zo aantrekkelijk mogelijk is en hierdoor hoog komt in de resultaten van de zoekmachine. Verkoop je bijvoorbeeld hondenhokken, dan wil je op de zoekterm ‘hondenhok’ zo hoog mogelijk in de resultaten komen te staan, het liefste zelfs op positie één.

De volgende vijf tips helpen iedereen om de basis te leggen voor een goede SEO-strategie.

1. Onderzoek de zoekvolumes

Voordat je begint met optimalisatie, moet je wel weten waar je doelgroep precies naar zoekt. Verkoop je hondenhokken, bekijk dan hoe vaak men zoekt op ‘hondenhok’, maar bijvoorbeeld ook op gerelateerde termen als ‘groot hondenhok’ of ‘open hondenhok’.

Zoekvolumes kunnen opgehaald worden met de Keyword Tool van Google. Deze geeft benadering van het zoekvolume, bijvoorbeeld tussen de 100 en 1000 zoekopdrachten per maand.

Voor exacte zoekvolumes kan SEMRush gebruikt worden. Nadeel is dat je hierbij maar vijftien zoekvolumes per dag kunt ophalen. Tegen betaling kan dit onbeperkt. Door te weten hoeveel men zoekt op bepaalde termen, weet je beter op welke zoekwoorden je je inspanningen moet richten en met name welke zoektermen je beter links kunt laten liggen.

2. Veel tekst

Google houdt ervan wanneer een website veel tekst bevat. Verkoop je hondenhokken, geef de bezoeker dan alle mogelijk informatie die er is over hondenhokken en plaats deze op de pagina’s waarmee je hoog wilt komen in de resultaten.

Ga de teksten overigens niet volproppen met de zoektermen, maar maak de tekst zo natuurlijk mogelijk. Het algoritme van Google is namelijk inmiddels zo goed dat het voor de robot direct opvalt wanneer een webmaster expres het zoekwoord extra vaak laat terugkomen om maar relevant te lijken voor het onderwerp.

3. Links naar de website

Google ziet links die naar de website gaan als een soort ‘stemmen’ voor de website. Hoe meer websites een linkje plaatsen naar de website, hoe belangrijker de website dus wel zal zijn, aldus Google.

Zorg ervoor dat de links afkomstig zijn van websites die relevant zijn voor het onderwerp waarop je eigen website zich richt. Geeft de links afwisselende linkwoorden mee. Dus niet alleen ‘hondenhok’, maar ook ‘hondenhok kopen’, ‘klik hier’ en simpelweg de volledige naam van de website.

4. Goede titels boven teksten en website

Google bepaalt het onderwerp van de website deels aan de hand van de kopjes. Zorg daarom voor relevante titels met hierin zoekwoorden die belangrijk zijn. Titels waarin geen relevante zoekwoorden staan kunnen ertoe leiden dat je minder goede resultaten boekt.

5. Beveilig de website met SSL

Google houdt ervan wanneer de bezoeker vanuit de zoekmachine op veilige websites terecht komt. Het geeft daarom de voorkeur aan websites die goed beveiligd zijn. Een belangrijke factor hierbij is de aanwezigheid van een SSL-certificaat, dat verkeer tussen de bezoeker en website beveiligt en afschermt voor buitenstaanders, enigszins vergelijkbaar met een VPN.

SSL kan met Let’s Encrypt vaak gratis worden toegevoegd aan een website. Informeer hiervoor bij de hostingpartij.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *