5 Redenen om een klanttevredenheidsonderzoek te doen

Naast het binnenhalen van nieuwe klanten, is het ook zaak dat je je huidige klanten tevreden houdt. Je kan dan wel een super salesteam hebben, maar als klanten niet tevreden zijn, gaan ze er via de achterdeur weg.

Zonde!

Hieronder worden 5 redenen gegeven waarom elk bedrijf een klanttevredenheidsonderzoek moet uitvoeren.

Stimuleren klantgerichtheid

Door regelmatig een klanttevredenheidsonderzoek uit te voeren, kan je monitoren hoe tevreden klanten nou echt zijn. In een dergelijk onderzoek kunnen je huidige klanten hun mening geven hoe zij je producten en diensten ervaren.

Dit is een belangrijke tool om op langer termijn meer omzet te kunnen behalen en om ervoor te zorgen dat jij je klanten behoudt. Klanten kunnen je namelijk maken of kraken.

Betere relatie met je klanten

Het uitvoeren van een klanttevredenheidsonderzoek verstevigt de relatie met je klanten. Het doen van een onderzoek kan leiden tot meer loyaliteit onder je huidige en nieuwe klanten.

Zo zullen zij minder snel overstappen naar de concurrent als zij niet tevreden zijn. In plaatsen van overstappen, zullen zij vragen naar een oplossing. Bovendien wordt persoonlijk contact altijd gewaardeerd. 

Tevredenheid over medewerkers

Een professioneel onderzoek geeft niet alleen inzicht over de tevredenheid van je producten en diensten, maar ook over de tevredenheid van je medewerkers.

Zijn salesmanagers te opdringerig? Of zijn de wachtrijen bij de kassa’s te lang en moeten klanten te lang wachten tot zij aan de beurt zijn?

Een klanttevredenheidsonderzoek geeft hier inzicht in en kan je helpen om deze pijnpunten te verhelpen!

Korte en lange termijn actiepunten

De feedback die je van je klanten krijgt, kunnen meteen worden omgezet in actiepunten. Op korte termijn focus je op de verkregen klachten. Je hebt namelijk liever dat klanten klagen, dan dat zij naar concurrent gaan. Je krijgt namelijk de kans om je fouten recht te zetten. 

Op langer termijn werk je aan een stevige relatie met de klant. De loyaliteit van deze klanten zal over het algemeen toenemen waardoor de omzetcijfers ook weer kunnen stijgen!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.