Wat is narrowcasting en hoe maak ik er gebruik van?

Narrowcasting is het zenden van specifieke informatie op net zulke specifieke plaatsen, soms wordt het digital signage genoemd de termen zijn nauw verwant aan elkaar. De tegenhanger van narrowcasting is broadcasting en dit is juist weer bestemd voor een hele brede doelgroep. Echter kan narrowcasting ook heel breed worden ingezet, mits de zender er maar zeker is dat het een doel bereikt. De verzending van de boodschap gebeurt via moderne televisieschermen en kan op elk denkbare plek worden ingezet. Een narrowcasting scherm is te vinden op de werkvloer, de supermarkt, de wachtkamer van de dokter of tandarts of in de sportschool. 

 

Hoe gebruik je narrowcasting?

Narrowcasting wordt dus gebruikt voor zowel interne als externe communicatiedoeleinden. In de wachtkamer van de tandarts zie je bijvoorbeeld video’s of animaties met hoe je je tanden moet verzorgen. Een ander voorbeeld is een video waarom je niet bang hoeft te zijn voor de tandarts. Voor in de sportschool geldt hetzelfde: er staan leuke video’s of stilstaande beelden op een narrowcasting scherm gepresenteerd met leuke en gezonde recepten of workout tips voor thuis. Ook kun je daar het lesrooster van de sportschool op terug zien. Andere sportclubs die hier gebruik van maken zijn verenigingen, zoals voetbal- en tennisverenigingen. Narrowcasting wordt dan ingezet als informatiekanaal voor de verschillende leden. Via het scherm kan men meer te weten komen over de verjaardagen van de andere leden, jubilea, feesten van de club en kampioenschappen. 

 Een goed voorbeeld van interne communicatie via narrowcasting gebeurt vaak binnen grote bedrijven. Het narrowcasting kanaal wordt dan ingezet als een soort van nieuwsbrief met de laatste updates over het reilen en zeilen binnen het bedrijf. Andere voorbeelden zijn verjaardagen van collega’s, interne vacatures, sales targets/KPI’s of de verwelkoming van bezoekers. 

 

Welke info zie je nog meer op een narrowcasting scherm?

Kleinere ondernemers maken soms slim gebruik van het feit dat ze een narrowcasting scherm hebben hangen binnen hun onderneming. Zij verkopen dan zendtijd op het scherm als een soort van advertentieruimte. Andere ondernemers uit de buurt of dezelfde sector kunnen dan aangeven dat zij zichtbaarheid willen kopen op het scherm bij bijvoorbeeld de tandarts, dokter of lokale sportvereniging. Zo helpen de ondernemers elkaar een handje en kunnen ze nog wat extra bijverdienen. 

 

Narrowcasting in de retail

In de retailsector zie je ook steeds meer grote schermen die relevante informatie uitzenden voor de bezoekers van de winkel. Steeds minder mensen ontvangen de folders van de ketens in de bus, dus deze manier van informatievoorziening is een goede vervanger. De bezoekers kunnen hierop zien wat de laatste aanbiedingen zijn en welke recepten ze kunnen bereiden met de producten uit de winkel. Ook verwijzen veel winkels door naar de webshop als het product niet meer in de winkel hangt of ligt. Bovendien is terug te zien via welke social media de winkelketen vertegenwoordigd is. Tegenwoordig gaat narrowcasting erg ver. De advertenties zijn zelfs zo specifiek te maken dat er per winkel aanbiedingen worden vertoond met de meest verkochte producten. Zo weet je zeker dat de advertenties aantrekkelijk zijn voor de bezoekers in die winkel. Dat kan voor een winkel in het centrum van Amsterdam weer heel anders zijn dan in Hengelo. Kortom, de mogelijkheden zijn eindeloos. Maak jij al gebruik van narrowcasting?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *