Hoe kun je jouw online bedrijf verkopen?

Je droomt ervan om een succesvolle ondernemer te worden, een bedrijf op te bouwen vanuit een idee en het uit te bouwen tot een bloeiend bedrijf. Maar heb je je voorbereid op de mogelijkheid om het bedrijf waarin je jouw hart en ziel hebt gestoken te verkopen?

Misschien moet je jouw bedrijf verkopen omdat je geld nodig hebt?

Misschien groeide het te snel en te vroeg?

Of is de verkopersmarkt financieel zo goed dat dit het perfecte moment is?

Laten we eerlijk zijn, de mensen die de traditionele ‘how-to’ mijn bedrijf verkopen boeken en online artikelen schrijven kennen jou, jouw klanten of de branche niet.

Wat voor een vastgoedontwikkelaar werkt, werkt niet voor een warme bakker. Je verdient geen miljoenen dollars per jaar, je bent waarschijnlijk nog een kleine ondernemer in de creatieve industrie. Het belangrijkste advies dat wij je kunnen geven bij de verkoop van jouw bedrijf is om te luisteren. Luister naar jezelf, jouw klanten en de branche.

  1. Waarom wil je jouw bedrijf verkopen? Is het uit noodzaak, voortdurende groei of ben je op zoek naar winst?
  2. Wat heb je nodig om jouw bedrijf aantrekkelijk te maken voor potentiële kopers? Moet de website worden bijgewerkt, de voorraad worden opgeschoond, marketingcampagnes worden gepland? Zijn de boekhoudkundige en financiële documenten in orde?
  3. Hoe zouden jouw klanten profiteren van een verkoop? Zou er meer voorraad beschikbaar zijn, snellere levertijden, meer productopties?
  4. Wie zou de mogelijkheid hebben om het bedrijf te laten groeien? Een concurrent, een fabrikant, een consument?
  5. Hoe is het financiële klimaat in de branche? Stagneert het, groeit het of neemt het af?
  6. Waar vind je een koper? Is het in jouw eigen belang om een bedrijfsmakelaar te vinden?

Als je het definitieve besluit hebt genomen om jouw bedrijf te verkopen, is het tijd voor de voorbereidingen daarop. Dit betekent dat je de website en voorraad opschoont, en alle financiële boeken in orde maakt. Je probeert het bedrijf zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor potentiele kopers om een zo hoog mogelijk bedrag voor jouw bedrijf te kunnen vragen. Schroom je niet om hier hulp bij in te schakelen. Je hebt je bedrijf ver gebracht maar je kunt niet overal expert in zijn. Misschien ben je heel goed in online marketing maar geen hoogvlieger als het aankomt op het opschonen van de financiële boeken. Een businesscoach kan je dan helpen bij het in orde maken van jouw bedrijf voor een verkoop. Hij zal jou en jouw bedrijf doorlichten en kijken waar jij hulp bij nodig hebt.

Pas als je het gevoel hebt dat jouw bedrijf klaar is voor de verkoop, is het tijd om op zoek te gaan naar een koper. Je kunt de kopers over het algemeen onderverdelen in 3 categorieën; fabrikanten, concurrenten en consumenten. Alle 3 zijn het goede opties. Vaak komt het bij het verkopen van een bedrijf aan op timing. Er moet maar net op het juiste moment een geïnteresseerde koper voorbijkomen met voldoende financiële middelen. Probeer dus niet al te gehaast een beslissing te nemen, wacht rustig af tot de juiste koper voorbijkomt.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.